д-р Светлана Стоянова

Рентгеновото изследване на зъбите се налага, когато се нуждаем от информация, до която не може да достигнем с просто око. Рискът за здравето при назначаване на подобни изследвания е нищожен. Въпреки това не бива да са безразборни.

Както много други медицински процедури, и рентгеновото изследване има предимства и недостатъци. Предимствата са, че чрез рентгеновата снимка зъболекарят може да види костта, наличието на кариес на скритите повърхности на зъбите, които не могат да се видят с просто око, наличието на пародонтоза (пародонтит), степента на костното разрушение и т.н. Недостатък е, че рентгеновото лъчение ви излага на радиация. Да, но колко?

Четири малки рентгенови снимки, най-често правени при рутинна диагностика, ви облъчват с 0.005 милисиверта радиация, по данни на института по радиология.Това се равнява на същото количество радиация, на която сте изложени от слънцето за един ден, прекаран на плажа. Виждате, че облъчването при това изследване е минимално, но то е различно при различните рентгенови изследвания. Панорамната снимка ви облъчва 2 пъти повече, но сравнена с рентгеново изследване на гърдите, е 10 пъти по-малко.

Една особена група пациенти са бременните жени. В дентална клиника Камбов в София назначаваме такова изследване на бременни само ако е наложително. При вземането на съответните мерки, като защитна оловна престилка и яка, облъчването на плода е сведено почти до нула.

Калкулатор за индивидуалния риск при различни изследвания

Индивидуален риск при облъчване с рентген

Сами виждате, че рискът за здравето при правенето на зъбни снимки е нищожен, но все пак трябва да се знае, че излагането на радиация е с кумулативен ефект и безразборното подлагане на рентгеново лъчение не е обосновано без обективна причина за това. Всички рентгенови снимки е добре да се прикрепват към денталната история на пациента, като по този начин при нововъзникнал проблем може да се установи кога е започнал, с каква скорост се развива и да се предприемат най-адекватните мерки.

При лечението на зъбите, често се налага да се правят рентгенови снимки, но както изложихме по-горе, не трябва да се притеснявайте от това. Ползите от нея многократно надвишават рисковете, които може да крие. Ще завършим с това, че е по-добре да открием един проблем рано и да го решим с минимални усилия, отколкото да си спестим една снимка и след това да прекараме дълги часове на зъболекарския стол.

С грижа за здравето на нашите пациенти

Кой ще вилекува?

Свържете се с нас Станете част от екипа

Доверието, което съществува между лекар и пациент, за нас е от изключително значение, а то се гради стъпка по стъпка, ден след ден.

Зъболекар

д-р Люпчо Георгиев Зъболекар

Ще ви накараме да забравите, че сте на зъболекар

Кой ще випосрещне?

Свържете се с нас Станете част от екипа

Ние ще се грижим да не ви липсва нищо, докато седите на зъболекарския стол, а накрая ще ви изпратим с усмивка.

Администратор

Меги Коджабашева Администратор

Радослава Камбова Администратор

Не просто екип, а оркестър

Кой ще се погрижиза вас?

Свържете се с нас Станете част от екипа

Усмихнати и позитивни, те ще се погрижат да се почувствате специални.

Дентален асистент

Еви, Надя, Фати, Лори, Стели Дентални асистенти