д-р Светлана Стоянова

Още в ранна детска въздраст се формира правилната захапка и зъбите се подреждат в зъбната дъга. Някои вредни навици обаче, могат да възпрепиятстват този процес и да доведат до ортодонстки деформации.

Вредни навици в детството, които оказват влияние върху захапката:

• Дишане през устата;
  • Инфантилното преглъщане (при преглъщане децата поставят езика между зъбите си );
  • Смучене на пръст, устна или други предмети;
  • Гризане на нокти;
  • Притискане с юмруче едната или двете страни на лицето. Всяко едно от изброените има своето влияние върху подреждането както на зъбите, така и на челюстите. Най-често срещаните отклонения са:

Най-често срещаните отклонения са:

• Липса на контакт между зъбите в горната и долната челюст.

Отворена захапка

• Горните предни зъби покриват напълно или почти изцяло долните предни зъби.

Дълбока захапка

• Долните зъби покриват горните в предния участък.

Кръстосана захапка

В предния участък

• Долните зъби покриват горните в задния участък.

Кръстосана захапка

В задния участък

Струпване на зъбите

В задния участък

• Протрузия (изместване напред ) на горните предни зъби.
  • Ретрузия (изместване назад) на долните предни зъби.

В каква степен ще се прояви ортодонтска деформация зависи от честотата, силата и продължителността на вредния навик. От първостепенно значение е той да се отстрани своевременно, като основна роля тук има детето и неговото разбиране за проблема. С детето трябва се разговаря и да му се обясняват и показват последиците от вредния навик. Разбира се, съществуват и редица методи и средства, които да подпомогнат и решат проблема. Възможно е да се дадат упражнения за езика с цел корекция на инфантилното преглъщане. Консултация с УНГ-специалист се налага в случай на затруднено дишане през носа поради изкривена носна преграда, увеличени сливици и др. Съществуват и апарати, които са така конструирани, че подпомагат правилното подреждане на зъбите и отстраняват навика.

Здравен ефект от ортодонтско лечение

Ортодонтското лечение води до подреждане на зъбите, корекция в захапката, направлява правилния растеж на челюстите, което съответно повлиява както на естетиката и самочувствието на пациентите, така и улеснява оралната хигиена. Почистването на зъбите става по-лесно, което предотвратява бъдещи проблеми като гингивит и пародонтит, както и ограничава появата на кариеси. Правилната захапка подобрява храненето, дишането, говора и травматични състояния в долночелюстната става от типа – щракане, пукане.

Ортодонтско лечение

За да изглеждате и да се чувствате добре, можем да коригираме несъвършенствата, които се дължат на неправилно подреждане на зъбите.

ортодонсткo лечение красива усмивка брекети отлични резултати

Орална хигиена

Не е рядкост някой пациент да дойде в клиниката с конкретен проблем и да се окаже, че не полага достатъчно грижи за своите зъби.

Постоперативна чувствителност

Постоперативната чувствителност е чест проблем, с който се сблъскват някои пациенти след направата на фотополимерна пломба. Добрият стоматолог е способен да диагностицира причината.

пломба липсващ зъб възстановяване мост коронка фасети болка

Коригиране на счупен зъб

Счупването на зъб е състояние, което често изисква спешна намеса от зъболекар. Причините за него могат да бъдат много и от различен характер. Възстановяването му зависи от това на какво ниво е счупен зъбът и дали е засегнат нервът или не.

счупен зъб възстановяване лечение болка писващ зъб

Причини за подмяната на пломби

Освен вторичния кариес, съществуват и други фактори за подмяната на пломби: когато при възстановяването на зъбите не са постигнати форми, които максимално се доближават до анатомичните, или когато е използван неподходящ материал, например.

пломба кариес счупен зъб профилактика венци възпаление здрави зъби амалгама

Ортодонтска екструзия

За да може да се изгради разрушен зъб, трябва да осигурим т.нар. биологична ширина – разстояние от 3 мм. от здравото зъбче до костта. Как може да се постигне това?

венец разрушен зъб лечение ортодонтско лечение

Затваряне на разстояние между зъбите

Mного хора определят разстоянието между зъбите като проблем, други го намират за чаровно. Днес има много начини да се коригира. Консултацията с добър зъболекар ще ви даде ясна представа какви са вариантите и как ще изглеждате финално, след приключване на процедурата.

ортодонстко лечение профилактика венци разстояние здрави зъби

Кога трябва да бъде подменена една пломба?

Професионалните умения, прецизността в работата и качествените материали удължават живота на пломбата. Най-честата причина за смяната на вече поставена пломба е наличието на вторичен кариес.

болка красива усмивка кариес вторичен кариес фотополимерна пломба

Опасности при самодиагностициране

Често пациентите търсят информация за своите оплаквания, преди да дойдат на преглед в клиниката. Това води до предварително формиране на грешно мнение, което не е базирано на научни факти, и създава допълнителни опасности.

Правилната захапка – приоритет №1

правилна захапка корекции ръбцова захапка лечение дигитален дизайн брекети

Често задавани въпроси, свързани с ваденето на мъдреци

вадене мъдрец болка възстановяване

Ортодонтски анализ

Преди започване на всяко ортодонтско лечение е необходимо да се събере информация от пациента, която ще ни помогне в съставянето на подходящ план за лечение, съобразен с индивидуалните нужди на пациента. По този начин си гарантираме, че ортодонтската намеса ще бъде ефективна в дългосрочен план.

ортодонстки анализ лечение ортодонтско лечение телерентгенография

Фотополимерна пломба

Възстановяването на анатомичните форми на зъба се прилага от всеки добър зъболекар, отнема повече време, но позволява правилното сдъвкване на храната и предотвратява задържането на храна между зъбите. След приключване на лечението зъбът изглежда така естествено, че не може да познаете къде е пломбата.

фотополимерна пломба възстановяване лечение болка писващ зъб кофердам изграждане

Дезинфекция и стерилизация

За да се грижим за здравето на вашата усмивка, отделяме време и влагаме внимание и прецизност в детайли, които остават скрити от вас, а именно дезинфекция и стерилизация на инструментариума и работните кабинети.

дезинфекция стерилизация зъболекарски инструменти хигиена

Корекция на изтрити зъби

Възстановяването на изтритите зъби зависи от това колко са изтрити и дали това води до проблеми в дъвкателната функция и темпоромандибуларната става. Много често пациентът не осъзнава, че има изтриване на зъбите, но при преглед от зъболекар може да се установи има ли изтриване и доколко то може да създаде проблеми.

изтрити зъби скърцане със зъби стискане

До какво води нелекуваният кариес?

Един нелекуван навреме кариес може да създаде множество проблеми. Едно най-честите усложнения е когато кариозният процес достигне до живата тъкан на зъба – пулпата и тя се възпали. Това състояние се нарича пулпит и обикновено е свързано със силен зъбобол.

пломба кариес пулпит

Храни, предизвикващи развитието на кариес

Балансираното и разнообразно хранене е в основата на нашето здраве, като не бива да се лишаваме от приема на въглехидрати, протеини и мазнини. Има ли храни обаче, чийто прекомерен прием би увредил нашите зъби? Отговорът е ‘’Да’’, като ще ги разделим в три групи и разясним за всяка по отделно как влияе върху нашите зъби.

пломба кариес вредни храни

Кои храни водят до разрушаване на зъбите?

Продължителният прием на определени храни и напитки може да наруши емайла и да доведе до зъбна ерозия - разрушаване на зъбите. Именно затова ограничаването на приема им е от изключително голямо значение за запазването на красивата усмивка.

вреда възстановяване храна зъбна ерозия

Лечение на периодонтит

Когато заболяванията на зъбите не се лекуват навреме, тогава от кариесът се получава възпаление на пулпата – пулпит, а неговото не лекуване преминава извън корена на зъба – в периодонталното пространство.

пломба кариес гранулом кореново лечение