д-р Лора Дупчанова

Нормално е по време на бременността да се наблюдават повишени нива на някои от половите хормони. Наред с всички промени, които настъпват в организма на жената по време на този период, се забелязва и изявено възпаление на венците дори при ниски нива на плаката. В резултат се наблюдава силно изявена симптоматика и дискомфорт. Промените започват през втория и третия триместър, като най-ясно изразени са около 8-мия месец.

Най-честите симптоми са:

• Кървене при четкане на зъбите, по време на хранене, както и непринудено без външна намеса;
  • Зачервяване и подуване на венеца;
  • Чувствителност и болка;
  • Локално разрастване на венеца-епулис;

Как може да се отрази гингивитът/пародонтитът върху плода?

Здравето на венците оказва огромно влияние върху общото здраве на бъдещата майка. Наличието на инфекции по време на бременността, каквито са гингивитът или пародонтитът, могат да окажат сериозни последствия върху плода като преносване или преждевременно раждане. В някои случаи, макар и по-рядко, се развива и така нареченият пиогенен гранулом – разрастване на венеца, което е доброкачествено и протича безболезнено. Представлява червеникава неболезнена бучица с меко-еластична консистенция. В повечето случаи претърпява обратно развитие и изчезва след края на бременността, но понякога е необходимо премахването му от специалист, обикновено след края на бременността.

Как да се предпазим от гингивита/пародонтита?

Важно е всяка бременна жена да посещава своя стоматолог за професионално почистване и препоръки. Честотата на визите зависи от контрола на плаката в домашни условия и интензитета на възпалението - през интервал от 3 седмици до 2 месеца. Честото почистване на плаката и зъбния камък помагат на бъдещата майка да премине по-леко през този период. Трябва да бъде обърнато внимание на начините и средствата за поддържане на добра орална хигиена в домашни условия, които са изключителни важни за здравето на майката и детето.

Нашите препоръки са:

• Бъдещата майка да посещава своя стоматолог в дните, в които се чувства най-добре;
  • Внимателна и безболезнена работа от страна на зъболекаря. Ако почистването предизвиква болка, трябва да бъде поставена упойка;
  • Позиция на стола, съобразена с комфорта на майката;

Важно е да знаете, че от 4 до 7 месец, през първи и трети триместър, лечение на зъби се предприема само по спешност. Добрата орална хигиена, здравите зъби и венци по време на бременността, а и след това, са основополагащи за здравето на детето.

Как да разпознаем пародонтозата (пародонтита)?

Усещате неприятен дъх в устата, чувствате зъбите си разместени? Кървене? Има болка, зачервяване, оток, гноене? Появата на някой от тези признаци отново означава възпаление на венците, което впоследствие може да обхване и подлежащата кост, ако не бъде лекувано.

пародонтоза пародонтит кървене лош дъх гной загуба на зъб

Лечение на пародонтоза (пародонтит)?

Поддържането на здрави зъби зависи от пародонтално им здраве (състоянието на зъбоподдържащия апарат – венеца и костта). При наличие на прекомерно количество бактерии се стига до неговото възпалително и деструктивно заболяване, наречено пародонтит.

пародонтоза пародонтит кървене лош дъх гной загуба на зъб лечение

Гингивити като следствие от системни състояния и заболявания

Основната причина за пародонталните проблеми е лошата орална хигиена, създаваща предпоставки за развитие на микроорганизми. По този начин се развиват плак-индуцираните (причинени от плака) гингивални заболявания. Съществува обаче и друга голяма група – НЕплак-индуцирани гингивити. Те могат да бъдат причинени от специфични бактерии, вируси, гъбички, но също така и от системни заболявания, част от които ще разгледаме в настоящата статия.

гингивит болка възстановяване орална хигиена