Д-р Никола Карапетров

Основната причина за пародонталните проблеми е лошата орална хигиена, създаваща предпоставки за развитие на микроорганизми. По този начин се развиват плак-индуцираните (причинени от плака) гингивални заболявания. Съществува също така друга голяма група – НЕплак-индуцирани гингивити. Те могат да бъдат причинени от специфични бактерии, вируси, гъбички, но също така и от системни заболявания, част от които ще разгледаме в настоящата статия.

Първата голяма група са гингивити от генетичен произход. Най-честият от тях е наследствена гингивална фиброматоза (предава се в семейството). Изразява се в бавно и продължително уголемяване на гингивата, като тя може да покрие изцяло зъбите.

Втората голяма група обхваща гингивални прояви на системни заболявания и се подразделя на 2 части:

• Мукокутанни (лигавично-кожни) лезии;
  • Алергични реакции.

В настоящата статия ще разгледаме първата подгрупа, в която главно място заема Lichen planus. Това е имуномедиирано заболяване, което може да има множествени прояви в устната кухина. Засягането на венците се характеризира най-често със силно зачервяване, болка и разраняване.

Друго заболяване от същата подгрупа е Мукомембранозния Пемфигоид – имуномедиирано заболяване, което се изразява в устната кухина със силно зачервена лигавица, отпадане на епитела, разранявания и поява на мехурчета по венеца, които се пукат сами. При ¼ от болните се наблюдава и засягане на очите – цикатризиращ конюнктивит (частично сраснали клепачи, зачервена и оточна конюнктива). Подобно на пемфигоида е и автоимунното заболяване Pemphigus vulgaris. При него се развиват от малки до големи мехури основно по кожата, но могат да се появят и по устната лигавица. При пукане на такъв мехур, зоната е зачервена и болезнена. Може също така клинично да се прояви и като десквамативен гингивит.

Лупус еритематозус (Lupus Erythematosus)

е автоимунно заболяване с 3 клинични изяви – системна, хронична кожна и субакутна кожна. В устната кухина неговите изяви много приличат на тези на Lichen planus. Диагнозата се поставя на база проявени системни симптоми на лупус.

Съществуват още много други системни заболявания, които могат да имат проява като гингивит, трудно различим от този при lichen planus (най-често като десквамативен гингивит), които всеки добър специалист би могъл да разпознае.

Как да разпознаем пародонтозата (пародонтита)?

Усещате неприятен дъх в устата, чувствате зъбите си разместени? Кървене? Има болка, зачервяване, оток, гноене? Появата на някой от тези признаци отново означава възпаление на венците, което впоследствие може да обхване и подлежащата кост, ако не бъде лекувано.

пародонтоза пародонтит кървене лош дъх гной загуба на зъб

Лечение на пародонтоза (пародонтит)?

Поддържането на здрави зъби зависи от пародонтално им здраве (състоянието на зъбоподдържащия апарат – венеца и костта). При наличие на прекомерно количество бактерии се стига до неговото възпалително и деструктивно заболяване, наречено пародонтит.

пародонтоза пародонтит кървене лош дъх гной загуба на зъб лечение

Гингивит по време на бременност

Нормално е по време на бременността да се наблюдават повишени нива на някои от половите хормони. Наред с всички промени, които настъпват в организма на жената по време на този период, се забелязва и изявено възпаление на венците дори при ниски нива на плаката. В резултат се наблюдава силно изявена симптоматика и дискомфорт. Промените започват през втория и третия триместър, като най-ясно изразени са около 8-мия месец.

гингивит бременност възстановяване орална хигиена