д-р Светлана Стоянова

Рентгеновото изследване на зъбите се налага, когато се нуждаем от информация, до която не може да достигнем с просто око. Рискът за здравето при назначаване на подобни изследвания е нищожен. Въпреки това не бива да са безразборни.

Както много други медицински процедури, и рентгеновото изследване има предимства и недостатъци. Предимствата са, че чрез рентгеновата снимка зъболекарят може да види костта, наличието на кариес на скритите повърхности на зъбите, които не могат да се видят с просто око, наличието на пародонтоза (пародонтит), степента на костното разрушение и т.н. Недостатък е, че рентгеновото лъчение ви излага на радиация. Да, но колко?

Четири малки рентгенови снимки, най-често правени при рутинна диагностика, ви облъчват с 0.005 милисиверта радиация, по данни на института по радиология.Това се равнява на същото количество радиация, на която сте изложени от слънцето за един ден, прекаран на плажа. Виждате, че облъчването при това изследване е минимално, но то е различно при различните рентгенови изследвания. Панорамната снимка ви облъчва 2 пъти повече, но сравнена с рентгеново изследване на гърдите, е 10 пъти по-малко.

Една особена група пациенти са бременните жени. В дентална клиника Камбов в София назначаваме такова изследване на бременни само ако е наложително. При вземането на съответните мерки, като защитна оловна престилка и яка, облъчването на плода е сведено почти до нула.

Калкулатор за индивидуалния риск при различни изследвания

Индивидуален риск при облъчване с рентген

Сами виждате, че рискът за здравето при правенето на зъбни снимки е нищожен, но все пак трябва да се знае, че излагането на радиация е с кумулативен ефект и безразборното подлагане на рентгеново лъчение не е обосновано без обективна причина за това. Всички рентгенови снимки е добре да се прикрепват към денталната история на пациента, като по този начин при нововъзникнал проблем може да се установи кога е започнал, с каква скорост се развива и да се предприемат най-адекватните мерки.

При лечението на зъбите, често се налага да се правят рентгенови снимки, но както изложихме по-горе, не трябва да се притеснявайте от това. Ползите от нея многократно надвишават рисковете, които може да крие. Ще завършим с това, че е по-добре да открием един проблем рано и да го решим с минимални усилия, отколкото да си спестим една снимка и след това да прекараме дълги часове на зъболекарския стол.

Орална хигиена

Не е рядкост някой пациент да дойде в клиниката с конкретен проблем и да се окаже, че не полага достатъчно грижи за своите зъби.

Постоперативна чувствителност

Постоперативната чувствителност е чест проблем, с който се сблъскват някои пациенти след направата на фотополимерна пломба. Добрият стоматолог е способен да диагностицира причината.

пломба липсващ зъб възстановяване мост коронка фасети болка

Коригиране на счупен зъб

Счупването на зъб е състояние, което често изисква спешна намеса от зъболекар. Причините за него могат да бъдат много и от различен характер. Възстановяването му зависи от това на какво ниво е счупен зъбът и дали е засегнат нервът или не.

счупен зъб възстановяване лечение болка писващ зъб

Причини за подмяната на пломби

Освен вторичния кариес, съществуват и други фактори за подмяната на пломби: когато при възстановяването на зъбите не са постигнати форми, които максимално се доближават до анатомичните, или когато е използван неподходящ материал, например.

пломба кариес счупен зъб профилактика венци възпаление здрави зъби амалгама

Кога трябва да бъде подменена една пломба?

Професионалните умения, прецизността в работата и качествените материали удължават живота на пломбата. Най-честата причина за смяната на вече поставена пломба е наличието на вторичен кариес.

болка красива усмивка кариес вторичен кариес фотополимерна пломба

Опасности при самодиагностициране

Често пациентите търсят информация за своите оплаквания, преди да дойдат на преглед в клиниката. Това води до предварително формиране на грешно мнение, което не е базирано на научни факти, и създава допълнителни опасности.

пломба кариес лечение

Трябва ли да се вадят мъдреци?

вадене мъдрец болка възстановяване

Възстановяване след изваждане на зъб

Когато се налага изваждане на зъб е добре да бъдете подготвени, затова ще отговорим на най-важните въпроси, които трябва да знаете след изваждане на зъб: какво да очаквате в първия ден след вадене на зъб, кога е разрешено храненето и какво е позволено да се яде, ще се появи ли болка и каква грижа за зъбите трябва да се полага.

вадене на зъб възстановяване поставяне на зъб

Кои са вредните навици, които водят до ортодонтски деформации?

Още в ранна детска въздраст се формира правилната захапка и зъбите се подреждат в зъбната дъга. Някои вредни навици обаче, могат да възпрепиятстват този процес и да доведат до ортодонстки деформации.

вредни навици дълбока захапка отворена захапка протрузия ретрузия

Често задавани въпроси, свързани с ваденето на мъдреци

вадене мъдрец болка възстановяване

Фотополимерна пломба

Възстановяването на анатомичните форми на зъба се прилага от всеки добър зъболекар, отнема повече време, но позволява правилното сдъвкване на храната и предотвратява задържането на храна между зъбите. След приключване на лечението зъбът изглежда така естествено, че не може да познаете къде е пломбата.

фотополимерна пломба възстановяване лечение болка писващ зъб кофердам изграждане

Възстановяване на липсващ зъб

Много пациенти имат поне един изваден от зъболекар зъб и си мислят, че изваждайки го, са решили проблема си, но всъщност не знаят, че с изваждането на зъба са създали нов и много по-опасен проблем.

възстановяване на зъб липсващ зъб изваден зъб венец

Дезинфекция и стерилизация

За да се грижим за здравето на вашата усмивка, отделяме време и влагаме внимание и прецизност в детайли, които остават скрити от вас, а именно дезинфекция и стерилизация на инструментариума и работните кабинети.

дезинфекция стерилизация зъболекарски инструменти хигиена

Корекция на изтрити зъби

Възстановяването на изтритите зъби зависи от това колко са изтрити и дали това води до проблеми в дъвкателната функция и темпоромандибуларната става. Много често пациентът не осъзнава, че има изтриване на зъбите, но при преглед от зъболекар може да се установи има ли изтриване и доколко то може да създаде проблеми.

изтрити зъби скърцане със зъби стискане

До какво води нелекуваният кариес?

Един нелекуван навреме кариес може да създаде множество проблеми. Едно най-честите усложнения е когато кариозният процес достигне до живата тъкан на зъба – пулпата и тя се възпали. Това състояние се нарича пулпит и обикновено е свързано със силен зъбобол.

пломба кариес пулпит

Храни, предизвикващи развитието на кариес

Балансираното и разнообразно хранене е в основата на нашето здраве, като не бива да се лишаваме от приема на въглехидрати, протеини и мазнини. Има ли храни обаче, чийто прекомерен прием би увредил нашите зъби? Отговорът е ‘’Да’’, като ще ги разделим в три групи и разясним за всяка по отделно как влияе върху нашите зъби.

пломба кариес вредни храни

Какво да очаквам след вадене на мъдрец?

Когато се налага изваждане на мъдрец от първостепенна важност е то да бъде извършено професионално, а грижата след изваждането му е ключовият фактор за безпроблемното възстановяване. Ето отговорите на най-често задаваните въпроси, свързани с грижата след изваждане на мъдрец.

вадене на мъдрец възстановяване поставяне на зъб

Кои храни водят до разрушаване на зъбите?

Продължителният прием на определени храни и напитки може да наруши емайла и да доведе до зъбна ерозия - разрушаване на зъбите. Именно затова ограничаването на приема им е от изключително голямо значение за запазването на красивата усмивка.

вреда възстановяване храна зъбна ерозия

Лечение на периодонтит

Когато заболяванията на зъбите не се лекуват навреме, тогава от кариесът се получава възпаление на пулпата – пулпит, а неговото не лекуване преминава извън корена на зъба – в периодонталното пространство.

пломба кариес гранулом кореново лечение