Д-р Стелиана Ташкова

Поддържането на здрави зъби зависи от пародонтално им здраве (състоянието на зъбоподдържащия апарат – венеца и костта). При наличие на прекомерно количество бактерии се стига до неговото възпалително и деструктивно заболяване, наречено пародонтит. Започва с възпаление на венеца (гингивит), чиято липса на лечение води до разпространяването на инфекцията и достигането ѝ до костта на зъба (пародонтит). Резултатът от него е стопяване на костта, разклащане на зъбите и загубата им, ако не бъде лекувано навреме. Този процес е продължителен и безболезнен.

Какви симптоми има ?

Характеризира се със зачервени и с оточни венци, кървене при миене на зъби, чувствителни зъби, лош дъх, а в по-напредналите етапи и патологична подвижност на зъбите.

Схема

Какво цели лечението ?

В основата на пародонталното лечението е запазване на зъбите, които са перспективни и могат да останат дълго време в устната кухина. За да се случи това, е необходимо да стопираме възпалението и пациентът да е обучен да спазва ефективна орална хигиена. Първото ни осигурява здрави тъкани около зъба, а добрата хигиена – дългосрочност на постигнатите резултати. Лечението в денталния кабинет представлява почистване на плаката (консорциум от бактерии, които възпаляват тъканите) и зъбния камък (втвърдената плака) над нивото на венеца. С това постигаме здравето му и създаваме условия пациентът да поддържа добра хигиена. Следващата стъпка е почистване под нивото на венеца с местна упойка.

Каква е ролята на пациента при лечението?

В хода на успешното лечение пациентът трябва активно да съдейства, тъй като без негова помощ не можем да постигнем задоволителни крайни резултати, дори при прилагане на най-съвременните техники и апарати. Ежедневното ефективно отстраняване на микроорганизмите, като причинител на пародонталното заболяване, е неизменна част от процеса.

Какво се случва с костта и дълбоките джобове ?

Целта на лечението е да не прогресира възпалението в костта и да не я стопява допълнително (костта не възвръща първоначалната си позиция). Следваща стъпка от лечението е оценка на джобовете и намаляването им до стойности, които пациентът може да почиства и поддържа здрави. Възможно е да се наложи хирургична интервенция.

Какво да очакваме след прекарано лечение?

• Намалено количество микрооргнизми;
  • Намаление на възпалението;
  • Здрави, бледорозови венци;
  • Намаляване или стопиране на кървенето;
  • Намаляване дълбочината на джобовете;
  • Стабилизиране подвижността на зъби;
  • Възможно е заради намаляване на отока венците да се отдръпнат;

Важен етап от лечението са поддържащите визити и проследяването на състоянието.

• Пародонталното заболяване е често срещано при пациенти над 30 г., което води до загуба на зъби.
  • Навременното диагностициране и лечение могат да спрат развитието на заболяването и да позволят запазването на зъбите.
  • Постигнатите резултати могат да се задържат във времето, само и единствено при активно участие на пациента в лечебния процес.

Преди лечението

Преди

• Състояние на пациент с пародонтит преди започване на лечението.

4 седмици след лечението

След 4 седмици

• Състояние на венците 4 седмици след започване на лечението.

Как да разпознаем пародонтозата (пародонтита)?

Усещате неприятен дъх в устата, чувствате зъбите си разместени? Кървене? Има болка, зачервяване, оток, гноене? Появата на някой от тези признаци отново означава възпаление на венците, което впоследствие може да обхване и подлежащата кост, ако не бъде лекувано.

пародонтоза пародонтит кървене лош дъх гной загуба на зъб

Гингивит по време на бременност

Нормално е по време на бременността да се наблюдават повишени нива на някои от половите хормони. Наред с всички промени, които настъпват в организма на жената по време на този период, се забелязва и изявено възпаление на венците дори при ниски нива на плаката. В резултат се наблюдава силно изявена симптоматика и дискомфорт. Промените започват през втория и третия триместър, като най-ясно изразени са около 8-мия месец.

гингивит бременност възстановяване орална хигиена

Гингивити като следствие от системни състояния и заболявания

Основната причина за пародонталните проблеми е лошата орална хигиена, създаваща предпоставки за развитие на микроорганизми. По този начин се развиват плак-индуцираните (причинени от плака) гингивални заболявания. Съществува обаче и друга голяма група – НЕплак-индуцирани гингивити. Те могат да бъдат причинени от специфични бактерии, вируси, гъбички, но също така и от системни заболявания, част от които ще разгледаме в настоящата статия.

гингивит болка възстановяване орална хигиена

Дентална грижа +

• Редовна грижа за зъбите и венците
  • Периодичен профилактичен преглед
  • Почистване на зъбен камък
  • 2 посещения годишно за 5 години
Цена 600 лвВиж повече

Създадохме пакета "Дентална грижа +" специално за всеки, който знае колко е важна редовната грижа за зъбите и венците. С пакета "Дентална Грижа +" не е необходимо да помните кога последно сте били на зъболекар, ние поемаме ангажимента да ви уведомим за всяко посещение и да се погрижим всичко да е наред със здравето на вашата усмивка.

Пакетът е предназначен за пациенти, които държат на редовната грижа за зъбите и венците и искат да я планират дългосрочно. С този пакет вие получавате 5 години сигурна грижа за своите венци и зъби на много изгодна цена. Цената на пакета се заплаща накуп. Пакетът се използва индивидуално. Включва преглед и почистване на зъбен камък 2 пъти годишно за следващите 5 години, като клиниката определя месеците през съответната година, в рамките на които можете да изберете удобен за вас час за посещение. Пакетът е подходящ за профилактика след приключило лечение на пародонтит, но не и за основна терапия на проблема.