Кога трябва да бъде подменена една пломба?

д-р Лора Дупчанова

Наличието на вторичен кариес е основният фактор, който индикира необходимостта за смяна на пломба. Този проблем може да бъде диагностициран от добър стоматолог, както и с помощта на рентгенови снимки.

Основният фактор, който говори за необходимостта от замяната на една стара пломба, е наличието на т. нар. вторичен кариес.

Вторичен кариес

След поставянето на пломбите с течение на времето връзката между използвания материал и зъбните тъкани може да бъде отслабена от физичните и химичните процеси в устната кухина. В така създадения микроскопичен процеп могат да нахлуят бактерии, които подкопават здравите тъкани около себе си и могат да доведат до промяна в цвета или до отлепяне на пломбата, както и до болки, когато дефектът се намира в близост до нерва на зъба. Понякога ръбчетата на пломбите потъмняват, но това не е задължително да е свързано с наличието на кариес под и около тях.

След смяна на пломба

След смяна на стара плоба

Разликата обаче може да бъде установена само при клиничен преглед от вашия стоматолог. Вторичните кариеси могат да бъдат диагностицирани с помощта на рентгенови снимки, на които се открива промяна на зъбните тъкани.

Появата на вторичен кариес е свързана и с първоначалната техника на поставяне на пломбите и уменията на лекуващите зъболекари.

Два вторични кариеса

Вторичен кариес

В нашата практика ние ползваме нано композити, които позволяват перфектна адаптация на материала към зъбните повърхности, и изолираме с кофердам, за да осигурим максимална здравина и качество на работата си в дългосрочен план.

Смяна на една от пломбите

Вторичен кариес

Затова ни помагат също микроскопът и увеличителните очила, за да сме прецизни в детайлите при консервативното възстановяване и грижата за зъбите ви.

Резултат от лечението

Вторичен кариес

Разполагаме с рентгенов апарат, който ни позволява навреме да идентифицираме проблемите и да вземаме съответните мерки за премахването им.

Орална хигиена

Не е рядкост някой пациент да дойде в клиниката с конкретен проблем и да се окаже, че не полага достатъчно грижи за своите зъби.

Постоперативна чувствителност

Постоперативната чувствителност е чест проблем, с който се сблъскват някои пациенти след направата на фотополимерна пломба. Добрият стоматолог е способен да диагностицира причината.

пломба липсващ зъб възстановяване мост коронка фасети болка

Коригиране на счупен зъб

Счупването на зъб е състояние, което често изисква спешна намеса от зъболекар. Причините за него могат да бъдат много и от различен характер. Възстановяването му зависи от това на какво ниво е счупен зъбът и дали е засегнат нервът или не.

счупен зъб възстановяване лечение болка писващ зъб

Причини за подмяната на пломби

Освен вторичния кариес, съществуват и други фактори за подмяната на пломби: когато при възстановяването на зъбите не са постигнати форми, които максимално се доближават до анатомичните, или когато е използван неподходящ материал, например.

пломба кариес счупен зъб профилактика венци възпаление здрави зъби амалгама

Опасности при самодиагностициране

Често пациентите търсят информация за своите оплаквания, преди да дойдат на преглед в клиниката. Това води до предварително формиране на грешно мнение, което не е базирано на научни факти, и създава допълнителни опасности.

пломба кариес лечение

Кои са вредните навици, които водят до ортодонтски деформации?

Още в ранна детска въздраст се формира правилната захапка и зъбите се подреждат в зъбната дъга. Някои вредни навици обаче, могат да възпрепиятстват този процес и да доведат до ортодонстки деформации.

вредни навици дълбока захапка отворена захапка протрузия ретрузия

Често задавани въпроси, свързани с ваденето на мъдреци

вадене мъдрец болка възстановяване

Фотополимерна пломба

Възстановяването на анатомичните форми на зъба се прилага от всеки добър зъболекар, отнема повече време, но позволява правилното сдъвкване на храната и предотвратява задържането на храна между зъбите. След приключване на лечението зъбът изглежда така естествено, че не може да познаете къде е пломбата.

фотополимерна пломба възстановяване лечение болка писващ зъб кофердам изграждане

Дезинфекция и стерилизация

За да се грижим за здравето на вашата усмивка, отделяме време и влагаме внимание и прецизност в детайли, които остават скрити от вас, а именно дезинфекция и стерилизация на инструментариума и работните кабинети.

дезинфекция стерилизация зъболекарски инструменти хигиена

Корекция на изтрити зъби

Възстановяването на изтритите зъби зависи от това колко са изтрити и дали това води до проблеми в дъвкателната функция и темпоромандибуларната става. Много често пациентът не осъзнава, че има изтриване на зъбите, но при преглед от зъболекар може да се установи има ли изтриване и доколко то може да създаде проблеми.

изтрити зъби скърцане със зъби стискане

До какво води нелекуваният кариес?

Един нелекуван навреме кариес може да създаде множество проблеми. Едно най-честите усложнения е когато кариозният процес достигне до живата тъкан на зъба – пулпата и тя се възпали. Това състояние се нарича пулпит и обикновено е свързано със силен зъбобол.

пломба кариес пулпит

Храни, предизвикващи развитието на кариес

Балансираното и разнообразно хранене е в основата на нашето здраве, като не бива да се лишаваме от приема на въглехидрати, протеини и мазнини. Има ли храни обаче, чийто прекомерен прием би увредил нашите зъби? Отговорът е ‘’Да’’, като ще ги разделим в три групи и разясним за всяка по отделно как влияе върху нашите зъби.

пломба кариес вредни храни

Кои храни водят до разрушаване на зъбите?

Продължителният прием на определени храни и напитки може да наруши емайла и да доведе до зъбна ерозия - разрушаване на зъбите. Именно затова ограничаването на приема им е от изключително голямо значение за запазването на красивата усмивка.

вреда възстановяване храна зъбна ерозия

Лечение на периодонтит

Когато заболяванията на зъбите не се лекуват навреме, тогава от кариесът се получава възпаление на пулпата – пулпит, а неговото не лекуване преминава извън корена на зъба – в периодонталното пространство.

пломба кариес гранулом кореново лечение