д-р Светлана Стоянова

Един нелекуван навреме кариес може да създаде множество проблеми. Едно най-честите усложнения е когато кариозният процес достигне до живата тъкан на зъба – пулпата и тя се възпали. Това състояние се нарича пулпит и обикновено е свързано със силен зъбобол.

Кариесът е най-често срещаното заболяване на твърдите зъбни тъкани – емайл , дентин и цимент. Развива се, когато върху зъба има бактериална маса, наречена плака, и е резултат от взаимното и едновременно действие на няколко фактора. Те поддържат баланса в устната кухина, а когато се наруши и превес вземат вредните фактори, сред които са бактериите, се стига до разрушаване на твърдите тъкани. Ако не се лекува навреме, кариозният процес достига до живата тъкан на зъба – пулпата. Тя е комплекс от нервни, кръвоносни и лимфни окончания. При значително напредване на процеса пулпата се възпалява, като това състояние се нарича пулпит.

Пулпит

Най-честите причини са:

• Нелекуван първичен кариес;
  • Стара пломба (обтурация), под която има кариозен процес, който продължава да работи;
  • В по-редки случаи може да се развие при термични увреждания или счупване на зъба.

Какви са симптомите?

Пулпитът е силно болезнено заболяване. Симптоматиката включва пулсираща болка, най-често срещана през нощта, която пречи на съня на пациента. Появява се при легнало положение, защото възпалението се развива под налягане в затворено пространство, а хоризонталното положение на тялото увеличава налягането в пулпата. Болката може да се провокира и при консумация на студени храни и напитки. Обезболяващите не помагат и състоянието става непоносимо. Въпреки това е възможно симптомите да отшумят с времето и пациентът да не потърси лекарска помощ. Това не означава, че зъбът е оздравял от само себе си и трябва да забравите за случая. Напротив, тогава възпалението се превръща в хроничен процес. Поради тази причина е важно да се диагностицира пулпита и лекува още в неговата начална фаза.

До какво води нелекуваният пулпит?

Нелекуваният пулпит ще доведе до разпространение на възпалението извън корена на зъба, където може да се развие периодонтит, гранулом, киста, абсцес и други. При развилият се необратим пулпит се налага обработка на кореновите канали (ендодонтско лечение). Какво включва лечението на пулпит? Лечението протича в рамките на 2-3 визити на пациента и се прави под кофердам, за да има пълна изолация на зъба, който се работи. Първоначално се почиства целият наличен кариес, премахва се възпалената пулпа и последва химична и механична обработка. Разширяват се каналите и с помощта на разтвори се създава чиста и дезинфекцирана канална система, без наличие на инфекция и голям брой остатъчни микроорганизми. Следва запълване на каналите.

Рентгенова снимка на излекуван пулпит

Крайното възстановяване е индивидуално, спрямо здравите тъкани на зъба – може да се постави директна пломба или лабораторно изработени овърлей корона.

Орална хигиена

Не е рядкост някой пациент да дойде в клиниката с конкретен проблем и да се окаже, че не полага достатъчно грижи за своите зъби.

Постоперативна чувствителност

Постоперативната чувствителност е чест проблем, с който се сблъскват някои пациенти след направата на фотополимерна пломба. Добрият стоматолог е способен да диагностицира причината.

пломба липсващ зъб възстановяване мост коронка фасети болка

Коригиране на счупен зъб

Счупването на зъб е състояние, което често изисква спешна намеса от зъболекар. Причините за него могат да бъдат много и от различен характер. Възстановяването му зависи от това на какво ниво е счупен зъбът и дали е засегнат нервът или не.

счупен зъб възстановяване лечение болка писващ зъб

Причини за подмяната на пломби

Освен вторичния кариес, съществуват и други фактори за подмяната на пломби: когато при възстановяването на зъбите не са постигнати форми, които максимално се доближават до анатомичните, или когато е използван неподходящ материал, например.

пломба кариес счупен зъб профилактика венци възпаление здрави зъби амалгама

Кога трябва да бъде подменена една пломба?

Професионалните умения, прецизността в работата и качествените материали удължават живота на пломбата. Най-честата причина за смяната на вече поставена пломба е наличието на вторичен кариес.

болка красива усмивка кариес вторичен кариес фотополимерна пломба

Опасности при самодиагностициране

Често пациентите търсят информация за своите оплаквания, преди да дойдат на преглед в клиниката. Това води до предварително формиране на грешно мнение, което не е базирано на научни факти, и създава допълнителни опасности.

пломба кариес лечение

Кои са вредните навици, които водят до ортодонтски деформации?

Още в ранна детска въздраст се формира правилната захапка и зъбите се подреждат в зъбната дъга. Някои вредни навици обаче, могат да възпрепиятстват този процес и да доведат до ортодонстки деформации.

вредни навици дълбока захапка отворена захапка протрузия ретрузия

Често задавани въпроси, свързани с ваденето на мъдреци

вадене мъдрец болка възстановяване

Фотополимерна пломба

Възстановяването на анатомичните форми на зъба се прилага от всеки добър зъболекар, отнема повече време, но позволява правилното сдъвкване на храната и предотвратява задържането на храна между зъбите. След приключване на лечението зъбът изглежда така естествено, че не може да познаете къде е пломбата.

фотополимерна пломба възстановяване лечение болка писващ зъб кофердам изграждане

Дезинфекция и стерилизация

За да се грижим за здравето на вашата усмивка, отделяме време и влагаме внимание и прецизност в детайли, които остават скрити от вас, а именно дезинфекция и стерилизация на инструментариума и работните кабинети.

дезинфекция стерилизация зъболекарски инструменти хигиена

Корекция на изтрити зъби

Възстановяването на изтритите зъби зависи от това колко са изтрити и дали това води до проблеми в дъвкателната функция и темпоромандибуларната става. Много често пациентът не осъзнава, че има изтриване на зъбите, но при преглед от зъболекар може да се установи има ли изтриване и доколко то може да създаде проблеми.

изтрити зъби скърцане със зъби стискане

Храни, предизвикващи развитието на кариес

Балансираното и разнообразно хранене е в основата на нашето здраве, като не бива да се лишаваме от приема на въглехидрати, протеини и мазнини. Има ли храни обаче, чийто прекомерен прием би увредил нашите зъби? Отговорът е ‘’Да’’, като ще ги разделим в три групи и разясним за всяка по отделно как влияе върху нашите зъби.

пломба кариес вредни храни

Кои храни водят до разрушаване на зъбите?

Продължителният прием на определени храни и напитки може да наруши емайла и да доведе до зъбна ерозия - разрушаване на зъбите. Именно затова ограничаването на приема им е от изключително голямо значение за запазването на красивата усмивка.

вреда възстановяване храна зъбна ерозия

Лечение на периодонтит

Когато заболяванията на зъбите не се лекуват навреме, тогава от кариесът се получава възпаление на пулпата – пулпит, а неговото не лекуване преминава извън корена на зъба – в периодонталното пространство.

пломба кариес гранулом кореново лечение