д-р Светлана Стоянова

Един нелекуван навреме кариес може да създаде множество проблеми. Едно най-честите усложнения е когато кариозният процес достигне до живата тъкан на зъба – пулпата и тя се възпали. Това състояние се нарича пулпит и обикновено е свързано със силен зъбобол.

Кариесът е най-често срещаното заболяване на твърдите зъбни тъкани – емайл , дентин и цимент. Развива се, когато върху зъба има бактериална маса, наречена плака, и е резултат от взаимното и едновременно действие на няколко фактора. Те поддържат баланса в устната кухина, а когато се наруши и превес вземат вредните фактори, сред които са бактериите, се стига до разрушаване на твърдите тъкани. Ако не се лекува навреме, кариозният процес достига до живата тъкан на зъба – пулпата. Тя е комплекс от нервни, кръвоносни и лимфни окончания. При значително напредване на процеса пулпата се възпалява, като това състояние се нарича пулпит.

Пулпит

Най-честите причини са:

• Нелекуван първичен кариес;
  • Стара пломба (обтурация), под която има кариозен процес, който продължава да работи;
  • В по-редки случаи може да се развие при термични увреждания или счупване на зъба.

Какви са симптомите?

Пулпитът е силно болезнено заболяване. Симптоматиката включва пулсираща болка, най-често срещана през нощта, която пречи на съня на пациента. Появява се при легнало положение, защото възпалението се развива под налягане в затворено пространство, а хоризонталното положение на тялото увеличава налягането в пулпата. Болката може да се провокира и при консумация на студени храни и напитки. Обезболяващите не помагат и състоянието става непоносимо. Въпреки това е възможно симптомите да отшумят с времето и пациентът да не потърси лекарска помощ. Това не означава, че зъбът е оздравял от само себе си и трябва да забравите за случая. Напротив, тогава възпалението се превръща в хроничен процес. Поради тази причина е важно да се диагностицира пулпита и лекува още в неговата начална фаза.

До какво води нелекуваният пулпит?

Нелекуваният пулпит ще доведе до разпространение на възпалението извън корена на зъба, където може да се развие периодонтит, гранулом, киста, абсцес и други. При развилият се необратим пулпит се налага обработка на кореновите канали (ендодонтско лечение). Какво включва лечението на пулпит? Лечението протича в рамките на 2-3 визити на пациента и се прави под кофердам, за да има пълна изолация на зъба, който се работи. Първоначално се почиства целият наличен кариес, премахва се възпалената пулпа и последва химична и механична обработка. Разширяват се каналите и с помощта на разтвори се създава чиста и дезинфекцирана канална система, без наличие на инфекция и голям брой остатъчни микроорганизми. Следва запълване на каналите.

Рентгенова снимка на излекуван пулпит

Крайното възстановяване е индивидуално, спрямо здравите тъкани на зъба – може да се постави директна пломба или лабораторно изработени овърлей корона.

• Естетична стоматология

Всички теми, свързани с това как да се сдобием с по-красива усмивка

• Консервативно зъболечение

В тази тема ще обсъждаме и коментираме всичко, свързано с пломбите.

• Профилактична грижа

Какво да направим, за да не се налага да търсим спешна помощ и да запазим зъбите си здрави.

• Имплантология

Всичко за зъбните импланти - изкуствени заместители на загубени зъби. Защо, как се поставят и колко струва?

• Пародонтология

Как да надвием пародонтозата? Какво да правим, когато имаме проблеми с венците?

• Хирургична стоматология

Тук ще коментираме теми за извадени зъби или предстоящи хирургични намеси.

• Протетична стоматология

Тук ще откриете информция за коронки, мостове и всичко около тях.

• Ендодонтия

Всичко за умъртвените зъби, кореновото лечение и ваденето на нерви.

• Ортодонтия

Всичко за коригиране на несъвършенствата, които се дължат на неправилно подреждане на зъбите.