О, не, расте ми мъдрец!

д-р Младен Камбов

Появата на мъдреците често е съпроводена от възпаление. Въпреки лошата им слава няма основание да се изваждат, ако са здрави и не създават проблеми. Разумно е в такъв случай периодично да посещавате своя зъболекар.

Мъдреците са последните от постоянните зъби, които никнат в човешката уста (в периода между 17-25 години). Тяхното поникване много често е свързано с възпаление, което се характеризира с подуване, болка, скованост на челюстта или общо заболяване, които се превръщат в честа причина да посещавате зъболекар. Но защо всъщност тези зъби са със славата на проблемни зъби и на какво се дължи честото им възпаление?

Поникването на мъдрец много често е бавен процес, при който зъбът може да пробие само частично венеца и да остане на този етап дълго време. Това, от своя страна, създава предпоставки за проблеми, тъй като около пробилия зъб се образува венечен джоб. Това дава път на бактериите да навлязат в гингивата, а трудният достъп за почистване благоприятства за появата на [възпаление]. В този случай в дентална клиника Камбов в София ви съветваме да посещавате периодично своя зъболекар, за да правите почистване и да предотвратите появата на възпаление.

Панорамна рентгенография на мъдреци

Проблем може да има също, когато мъдреците са в неправилна позиция спрямо останалите зъби. Те могат да бъдат хоризонтално разположени, да опират в съседния молар, да бъдат разположени навътре към устната кухина или навън към бузата. В тези случаи се налага да бъдат извадени от добър зъболекар. Все по-голям е броят на случаи, когато мъдреците не поникват изобщо. При тези случаи обикновено или липсва зародиш на мъдреците, или просто те остават в костта поради затруднен или задържан пробив.

Тук идва и въпросът, кога трябва да се вадят мъдреците? Трябва ли да се вадят мъдреци, които не създават проблем? Има ли усложнения при ваденето?

Въпреки че славата на мъдреца е, че рано или късно, но винаги създава проблем, когато няма оплаквания, мъдрецът не е поникнал или поникването му протича нормално и без болка, определено няма основание зъбът да бъде изваден. В случаите, когато зъбът създава само лек дискомфорт, с честите посещения при стоматолог за почистване и премахване на задържалите се бактерии зъбът може да се запази и дори след време да служи като опора за поставянето на мост или протеза.

Към вадене се преминава, когато мъдреците:

• Не са пълноценни;
  • Пречат на нормалното извършване на дъвкателната функция;
  • Предизвикват оплаквания и дискомфорт.

При нормално поникнал мъдрец ваденето протича като при всеки нормален зъб. Но когато е частично поникнал или непоникнал (импактиран вътре в костта), оперативната намеса е по-сложна. В този случай вашият зъболекар може да ви насочи и към хирург зъболекар. Много е важно след екстракцията (изваждането) да се спазват указанията, дадени от стоматолога.

• Да не се пуши;
  • Да не се приема алкохол;
  • Да не се приемат горещи и студени напитки;
  • Да не се изсмуква раната;
  • Да се избягват физически натоварвания;
  • Ако има болка, да не се приема аспирин като обезболяващо (аспиринът пречи на кръвосъсирването).

Когато пациентите не се придържат към тези препоръки, в голяма степен допринасят за усложнения със симптоми.

Суха алвеола

При смучене на раната пациентите пречат на нормалното създаване на съсирек или премахват вече създадения. Това състояние се характеризира със силна болка, оток, скованост на челюстта, понякога и засягане на общото състояние.

Парестезия

Когато зъбите се намират в близост до някои нерви, при изваждането те могат да бъдат засегнати и повредени. Тогава се получава състояние на изтръпване на езика, устните, брадичката, което продължава няколко дни, седмица, месец, а понякога и постоянно.

Като заключение ще добавим, че няма нищо страшно и притеснително в това, че ви расте мъдрец. При възникване на проблем просто потърсете добър зъболекар, за да ви предложи адекватно лечение.

• Пълна промяна

Всички теми свързани с това как да се сдобием с по-красива усмивка.

• Ортодонтско лечение

Всичко за коригирането на захапката и отстраняването на зъбно-челюстните деформации.

• Пародонтология

Как да надвием пародонтозата? Какво да правим, когато имаме проблеми с венците?

• Изваждане на мъдреци

Най-важната информация за изваждането на зъби и подготовката за предстоящи хирургични намеси.

• Съветите на вашия зъболекар

Полезна и интересна информация, както и съвети за здравето на вашите зъби.

Често задавани въпроси, свързани с ваденето на мъдреци

вадене мъдрец болка възстановяване

Какво да очаквам след вадене на мъдрец?

Когато се налага изваждане на мъдрец от първостепенна важност е то да бъде извършено професионално, а грижата след изваждането му е ключовият фактор за безпроблемното възстановяване. Ето отговорите на най-често задаваните въпроси, свързани с грижата след изваждане на мъдрец.

вадене на мъдрец възстановяване поставяне на зъб

Възстановяване на липсващ зъб

Много пациенти имат поне един изваден от зъболекар зъб и си мислят, че изваждайки го, са решили проблема си, но всъщност не знаят, че с изваждането на зъба са създали нов и много по-опасен проблем.

възстановяване на зъб липсващ зъб изваден зъб венец

Възстановяване след изваждане на зъб

Когато се налага изваждане на зъб е добре да бъдете подготвени, затова ще отговорим на най-важните въпроси, които трябва да знаете след изваждане на зъб: какво да очаквате в първия ден след вадене на зъб, кога е разрешено храненето и какво е позволено да се яде, ще се появи ли болка и каква грижа за зъбите трябва да се полага.

вадене на зъб възстановяване поставяне на зъб

Ноел Координатор пациенти

Силви Координатор пациенти