Как да преодолеем страха от посещението при зъболекар

д-р Младен Камбов

Съвременната стоматология разполага с оръжия срещу страха от посещението при зъболекар. Ужасът, предизвикан от неприятните спомени за болка, може да бъде преодолян.

Много хора изпитват ужас от мисълта, че трябва да посетят стоматологичния кабинет. В мислите им изплуват спомени от предишни болезнени срещи със зъболекар и в много случаи това ги кара да не търсят помощ, докато не ги заболи до степен, която не може да се търпи. Какви са оръжията на съвременното зъболечение за справяне със страха и болката?

Днес акцентът в лечението е изцяло върху комфорта на пациента на стола. И макар това да не е валидно за всички зъболекари, те стават все повече, а специалистите в дентална клиника Камбов в София са сред тях.

Всичко започва още с влизането на пациента в кабинета, а именно с приятната обстановка и ведрото настроение на персонала. Подходът на зъболекаря по време на прегледа също е много важен, за да може да се тушира страха на пациента. Голяма част от процедурите се извършват под упойка, което предотвратява усещането за болка на пациента. Много от пациентите обаче изпитват страх от самата упойка. Какви са нововъведенията в тази насока? Какво е важно при изпълнението, за да не се усети поставянето ѝ?

Използват се възможно най-тънките игли, като преди поставяне упойката се затопля, за да няма разлика между телесната температура и тази на анестетика (упойката). Мястото на обезболяване се подсушава с въздушен спрей и се нанася анестетичен гел с приятен аромат, който да обезчувстви мястото на поставяне на иглата. Използването на тази техника от зъболекар е доказало своята ефективност, като 8 от 10 пациенти съобщават, че почти не са я усетили.

Друг проблем е изтръпването на голяма част от устата, което може да трае 2-3 часа. За справянето с това се използва “интралигаментарна” анестезия, която се поставя в джобчето между зъба и венеца, като по този начин се обезболява само зъба, върху който се работи, с минимално изтръпване. Предимствата на тази техника са използването на съвсем малко упойка с висока степен на ефективност и минимално изтръпване и дискомфорт. За справянето със страха от зъболекар е необходим комплексен подход, включващ разбиране на нуждите на пациента, внимателно и компетентно отношение от страна на специалиста, използване на съвременна техника. С тези методи на зъболечение изцяло се променя и нагласата на пациента към посещението при зъболекар - няма страх и не се стига до болка.

Бруксизъм и бруксомания (стискане или скърцане на зъби) са често срещани и пренебрегвани проблеми. Много хора дори не знаят, че ги имат, но са наясно с някои от симптомите за тях, без да осъзнават от какво се предизвикват. Нека разясним какво се крие зад термините бруксомания и бруксизъм.

стискане скърцане бруксизъм бруксомания зъби

Всеки човек през живота си се е сблъсквал с лош дъх в устата (халитоза). Какво представлява неприятното ухание и кога появата му е основателна причина за притеснения и дава повод за консултация със зъболекар?

лош дъх халитоза зъбен камък

6 митa за почистването на зъбния камък

Сигурни сме, че тези митове за почистването на зъбен камък са Ви познати, а някои от тях е възможно и да Ви звучат логично. В тази статия ще отговорим на 6-те най-често срещaни мита в нашата практика.

почистване орална хигиена зъбен камък

Почистване на зъбен камък

Почистването на зъбен камък е част от профилактиката и поддържането на здрави зъби. Натрупаното количество издава колко често посещавате своя зъболекар. Но какво представлява всъщност зъбният камък?

пломба липсващ зъб почистване зъбен камък профилактика венци болка лечение

Цялостна грижа за зъбите

Въпреки че отнема само няколко минути на ден, правилната грижа за зъбите е ключова за запазването на тяхното здраве. Посещавайте своя зъболекар редовно и при всяко посещение сверявайте доколко правилно се грижите за зъбите си!

профилактика четка за зъби паста за зъби конец за зъби вода за уста

Електрическа или обикновена четка за зъби

Най-важното, което трябва да знаете при избора между електрическа и обикновена четка за зъби, е, че между тях няма разлика. Важна е техниката, която ще приложите при миене. За постигането на най-добри резултати в миенето на зъбите винаги може да се обърнете към своя зъболекар. Той ще провери как се справяте и има ли участъци, които пропускате.

електрическа четка за зъби обикновена четка за зъби

Кои храни водят до разрушаване на зъбите?

Продължителният прием на определени храни и напитки може да наруши емайла и да доведе до зъбна ерозия - разрушаване на зъбите. Именно затова ограничаването на приема им е от изключително голямо значение за запазването на красивата усмивка.

вреда възстановяване храна зъбна ерозия

Причини за оцветявания по зъбите

Красивите и искрящо бели зъби говорят за спазването на добра орална хигиена и стриктна грижа. Въпреки това естественият цвят на зъбите е индивидуална характеристика на човека и може да варира от различни нюанси на бялото до жълтеникав цвят. Колкото и да се стараем обаче, има фактори, които могат да повлияят на оцветяванията. В настоящата статия ще разгледаме причинителите, които заслепяват бляскавата ни усмивка.

профилактика петна по зъбите оцветявания по зъбите