д-р Светлана Стоянова

Когато нямате проблем със зъбите, правилната профилактика изисква почистването на зъбния камък да става поне веднъж на всеки шест месеца. Когато е налице пародонтит, този срок определено трябва да бъде по-кратък.

Почистване на зъбен камък. Какво представлява процедурата?

Почистването на зъбен камък е част от профилактиката и поддържането на зъбите здрави. Натрупаното количество издава колко често посещавате своя зъболекар. Какво представлява зъбният камък? Това са натрупвания върху повърхността на зъбите, състоящи се от клетки на организма, хранителни остатъци и плака, които с течение на времето се втвърдяват и образуват един дебел био филм, който впоследствие води до възпаление на венците.

За да се предпазим от образуването на зъбен камък, първо е важно да уточним какви са причините за образуването му. При преглед зъболекарят лесно може да установи първоизточника. Това могат да бъдат видът на храната, консистенцията на слюнката, хигиенните навици. Тези три фактора са определящи за количеството на натрупване, както и за местата, на които се образува. Друг много важен фактор е подреждането на зъбите.

Къде се образува?

Местата, на които най-често се образува зъбният камък, са по вътрешната част на долните зъби, отпред, както и в областта на шестите зъби на горната челюст. Това е обусловено от факта, че там се отварят слюнчните жлези, като долните са две - субмандибуларната и сублингвалната, а отгоре се отваря паротидната жлеза.

Когато нямаме проблем със зъбите и венците, е желателно почистването на зъбния камък да става поне веднъж на всеки шест месеца, но когато е налице пародонтит или пародонтоза, този срок определено трябва да бъде по-кратък.

Почистване на зъбен камък

Почистването на зъбен камък протича в рамките от половин до един час, като това зависи от количеството на натрупване. Когато се прави редовно и посещенията при зъболекар са регулярни, времето може да бъде съкратено значително.

Съвременните методи за почистване на зъбен камък, които използваме в дентална клиника Камбов в София, включват работата с ултразвук и еърфлоу. Ултразвукът е инструмент с остър връх, който посредством трептенето си с ултразвукова честота само с докосването на върха на инструмента до зъбите разбива намиращия се там зъбен камък. Еърфлоу работи със сода, която, смесена с вода, заглажда повърхността на зъбите и достига на места, където трудно бихме достигнали с други инструменти.

Важно е да се знае и всеки добър зъболекар трябва да предупреждава, че по време на манипулацията е нормално да има кървене, тъй като най-често тъканите около зъбния камък са възпалени и при почистването му понякога кървят доста по-обилно. При някои пациенти този ефект се наблюдава дори при миене с четка за зъби.

Полирането е също толкова важна процедура, колкото и почистването на зъбния камък. Двете процедури са неразривно свързани, тъй като полирането фино и финално заглажда и предпазва от бързото образуване на нов зъбен камък.

Процедурата по почистване на зъбен камък и полиране на зъбите е безболезнена, в повечето случаи се определя от пациентите като приятна, а при някои от тях дори се наблюдава лек ефект на избелване.

Бруксизъм и бруксомания (стискане или скърцане на зъби) са често срещани и пренебрегвани проблеми. Много хора дори не знаят, че ги имат, но са наясно с някои от симптомите за тях, без да осъзнават от какво се предизвикват. Нека разясним какво се крие зад термините бруксомания и бруксизъм.

стискане скърцане бруксизъм бруксомания зъби

Зъболекар, страх, болка

Много хора изпитват ужас от мисълта, че трябва да посетят стоматологичния кабинет, и отлагат срещата си със зъболекар. Какви са оръжията на съвременното зъболечение за справяне със страха и болката? Днес акцентът в лечението е изцяло върху комфорта на пациента на стола.

зъболекар страх болка безболезнено лечение

Всеки човек през живота си се е сблъсквал с лош дъх в устата (халитоза). Какво представлява неприятното ухание и кога появата му е основателна причина за притеснения и дава повод за консултация със зъболекар?

лош дъх халитоза зъбен камък

6 митa за почистването на зъбния камък

Сигурни сме, че тези митове за почистването на зъбен камък са Ви познати, а някои от тях е възможно и да Ви звучат логично. В тази статия ще отговорим на 6-те най-често срещaни мита в нашата практика.

почистване орална хигиена зъбен камък

Цялостна грижа за зъбите

Въпреки че отнема само няколко минути на ден, правилната грижа за зъбите е ключова за запазването на тяхното здраве. Посещавайте своя зъболекар редовно и при всяко посещение сверявайте доколко правилно се грижите за зъбите си!

профилактика четка за зъби паста за зъби конец за зъби вода за уста

Електрическа или обикновена четка за зъби

Най-важното, което трябва да знаете при избора между електрическа и обикновена четка за зъби, е, че между тях няма разлика. Важна е техниката, която ще приложите при миене. За постигането на най-добри резултати в миенето на зъбите винаги може да се обърнете към своя зъболекар. Той ще провери как се справяте и има ли участъци, които пропускате.

електрическа четка за зъби обикновена четка за зъби

Кои храни водят до разрушаване на зъбите?

Продължителният прием на определени храни и напитки може да наруши емайла и да доведе до зъбна ерозия - разрушаване на зъбите. Именно затова ограничаването на приема им е от изключително голямо значение за запазването на красивата усмивка.

вреда възстановяване храна зъбна ерозия

Причини за оцветявания по зъбите

Красивите и искрящо бели зъби говорят за спазването на добра орална хигиена и стриктна грижа. Въпреки това естественият цвят на зъбите е индивидуална характеристика на човека и може да варира от различни нюанси на бялото до жълтеникав цвят. Колкото и да се стараем обаче, има фактори, които могат да повлияят на оцветяванията. В настоящата статия ще разгледаме причинителите, които заслепяват бляскавата ни усмивка.

профилактика петна по зъбите оцветявания по зъбите

Дентална грижа +

• Редовна грижа за зъбите и венците
  • Периодичен профилактичен преглед
  • Почистване на зъбен камък
  • 2 посещения годишно за 5 години
Цена 600 лвВиж повече

Създадохме пакета "Дентална грижа +" специално за всеки, който знае колко е важна редовната грижа за зъбите и венците. С пакета "Дентална Грижа +" не е необходимо да помните кога последно сте били на зъболекар, ние поемаме ангажимента да ви уведомим за всяко посещение и да се погрижим всичко да е наред със здравето на вашата усмивка.

Пакетът е предназначен за пациенти, които държат на редовната грижа за зъбите и венците и искат да я планират дългосрочно. С този пакет вие получавате 5 години сигурна грижа за своите венци и зъби на много изгодна цена. Цената на пакета се заплаща накуп. Пакетът се използва индивидуално. Включва преглед и почистване на зъбен камък 2 пъти годишно за следващите 5 години, като клиниката определя месеците през съответната година, в рамките на които можете да изберете удобен за вас час за посещение. Пакетът е подходящ за профилактика след приключило лечение на пародонтит, но не и за основна терапия на проблема.