д-р Светлана Стоянова

Бруксизмът е състояние, на което повечето пациенти не обръщат внимание. При по-леките форми стискането и скърцането на зъби не създава сериозни проблеми, но при тежки случаи се появяват характерни симптоми.

Бруксизъм и бруксомания (стискане или скърцане на зъби) са често срещани и пренебрегвани проблеми. Много хора, които идват в дентална клиника Камбов в София, дори не знаят, че ги имат, но са наясно с някои от симптомите за тях, без да осъзнават от какво се предизвикват. Нека разясним какво се крие зад термините "бруксомания" и "бруксизъм". Бруксизмът е парафункция на дъвкателния апарат, която се изразява в стискане и скърцане със зъби, докато бруксоманията е статично стискане на зъби. В много от случаите е само по време на сън и не се осъзнава от човека, който го извършва, но при бруксизма може да се чуе от партньора, като звукът при скърцането може да е толкова силен, че да го събуди.

При по-леките форми това не създава никакви проблеми. При тежки случаи обаче се появяват симптоми като главоболие, болки в темпоро-мандибуларната става и мускулите, чувствителност в зъбите, износване и дори отчупване на зъби. Причините за това състояние не са съвсем изяснени, отдава се голямо значение на стреса, като може да се дължи и на неправилно подредени зъби. Диагностицирането на този проблем понякога е много трудно, защото пациентът не знае за него и не го съобщава при анамнезата. При прегледа обаче се установяват абразивни фасетки по зъбите (изтрити части от зъбната повърхност), пациентът съобщава за болки в мускулите или зъбите сутрин или казва, че партньорът му го чува да скърца със зъби нощем. При съмнение може да се използват и специални диагностични лентички, които регистрират мускулната активност през нощта. Те се залепват за бузата и на сутринта се отчита резултатът, който се изписва на самата лентичка.

Какво може да се направи по въпроса?

При тежки случаи, когато са налице гореописаните симптоми, се изработват шини, които предпазват зъбите от по-голямо изтриване. Те могат да са изработени от твърда или мека пластмаса, или да бъдат комбинация от двете. Комбинирането им с техники за намаляване на стреса, като медитация и йога, показва добри резултати. При определени случаи могат да се назначат и миорелаксанти, които се вземат преди сън за успокояване на мускулатурата. При проблеми в дъвкателната функция и появата на силна чувствителност се прави корекция на изтритите зъби. Установяването на бруксизма е много важно при планирането на случаи, които засягат повече зъби, тъй като това може да провали цялото лечение. Консултирайте се със своя зъболекар, ако имате някои от изброените симптоми, при необходимост той ще ви препоръча и подходяща шина.

Зъболекар, страх, болка

Много хора изпитват ужас от мисълта, че трябва да посетят стоматологичния кабинет, и отлагат срещата си със зъболекар. Какви са оръжията на съвременното зъболечение за справяне със страха и болката? Днес акцентът в лечението е изцяло върху комфорта на пациента на стола.

зъболекар страх болка безболезнено лечение

Всеки човек през живота си се е сблъсквал с лош дъх в устата (халитоза). Какво представлява неприятното ухание и кога появата му е основателна причина за притеснения и дава повод за консултация със зъболекар?

лош дъх халитоза зъбен камък

6 митa за почистването на зъбния камък

Сигурни сме, че тези митове за почистването на зъбен камък са Ви познати, а някои от тях е възможно и да Ви звучат логично. В тази статия ще отговорим на 6-те най-често срещaни мита в нашата практика.

почистване орална хигиена зъбен камък

Почистване на зъбен камък

Почистването на зъбен камък е част от профилактиката и поддържането на здрави зъби. Натрупаното количество издава колко често посещавате своя зъболекар. Но какво представлява всъщност зъбният камък?

пломба липсващ зъб почистване зъбен камък профилактика венци болка лечение

Цялостна грижа за зъбите

Въпреки че отнема само няколко минути на ден, правилната грижа за зъбите е ключова за запазването на тяхното здраве. Посещавайте своя зъболекар редовно и при всяко посещение сверявайте доколко правилно се грижите за зъбите си!

профилактика четка за зъби паста за зъби конец за зъби вода за уста

Електрическа или обикновена четка за зъби

Най-важното, което трябва да знаете при избора между електрическа и обикновена четка за зъби, е, че между тях няма разлика. Важна е техниката, която ще приложите при миене. За постигането на най-добри резултати в миенето на зъбите винаги може да се обърнете към своя зъболекар. Той ще провери как се справяте и има ли участъци, които пропускате.

електрическа четка за зъби обикновена четка за зъби

Кои храни водят до разрушаване на зъбите?

Продължителният прием на определени храни и напитки може да наруши емайла и да доведе до зъбна ерозия - разрушаване на зъбите. Именно затова ограничаването на приема им е от изключително голямо значение за запазването на красивата усмивка.

вреда възстановяване храна зъбна ерозия

Причини за оцветявания по зъбите

Красивите и искрящо бели зъби говорят за спазването на добра орална хигиена и стриктна грижа. Въпреки това естественият цвят на зъбите е индивидуална характеристика на човека и може да варира от различни нюанси на бялото до жълтеникав цвят. Колкото и да се стараем обаче, има фактори, които могат да повлияят на оцветяванията. В настоящата статия ще разгледаме причинителите, които заслепяват бляскавата ни усмивка.

профилактика петна по зъбите оцветявания по зъбите