д-р Светлана Стоянова

Бруксизмът е състояние, на което повечето пациенти не обръщат внимание. При по-леките форми стискането и скърцането на зъби не създава сериозни проблеми, но при тежки случаи се появяват характерни симптоми.

Бруксизъм и бруксомания (стискане или скърцане на зъби) са често срещани и пренебрегвани проблеми. Много хора, които идват в дентална клиника Камбов в София, дори не знаят, че ги имат, но са наясно с някои от симптомите за тях, без да осъзнават от какво се предизвикват. Нека разясним какво се крие зад термините "бруксомания" и "бруксизъм". Бруксизмът е парафункция на дъвкателния апарат, която се изразява в стискане и скърцане със зъби, докато бруксоманията е статично стискане на зъби. В много от случаите е само по време на сън и не се осъзнава от човека, който го извършва, но при бруксизма може да се чуе от партньора, като звукът при скърцането може да е толкова силен, че да го събуди.

При по-леките форми това не създава никакви проблеми. При тежки случаи обаче се появяват симптоми като главоболие, болки в темпоро-мандибуларната става и мускулите, чувствителност в зъбите, износване и дори отчупване на зъби. Причините за това състояние не са съвсем изяснени, отдава се голямо значение на стреса, като може да се дължи и на неправилно подредени зъби. Диагностицирането на този проблем понякога е много трудно, защото пациентът не знае за него и не го съобщава при анамнезата. При прегледа обаче се установяват абразивни фасетки по зъбите (изтрити части от зъбната повърхност), пациентът съобщава за болки в мускулите или зъбите сутрин или казва, че партньорът му го чува да скърца със зъби нощем. При съмнение може да се използват и специални диагностични лентички, които регистрират мускулната активност през нощта. Те се залепват за бузата и на сутринта се отчита резултатът, който се изписва на самата лентичка.

Какво може да се направи по въпроса?

При тежки случаи, когато са налице гореописаните симптоми, се изработват шини, които предпазват зъбите от по-голямо изтриване. Те могат да са изработени от твърда или мека пластмаса, или да бъдат комбинация от двете. Комбинирането им с техники за намаляване на стреса, като медитация и йога, показва добри резултати. При определени случаи могат да се назначат и миорелаксанти, които се вземат преди сън за успокояване на мускулатурата. При проблеми в дъвкателната функция и появата на силна чувствителност се прави корекция на изтритите зъби. Установяването на бруксизма е много важно при планирането на случаи, които засягат повече зъби, тъй като това може да провали цялото лечение. Консултирайте се със своя зъболекар, ако имате някои от изброените симптоми, при необходимост той ще ви препоръча и подходяща шина.

С грижа за здравето на нашите пациенти

Кой ще вилекува?

Свържете се с нас Станете част от екипа

Доверието между лекар и пациент е от изключително значение за нас, а то се гради стъпка по стъпка.

Зъболекар

д-р Лора Дупчанова Зъболекар

д-р Мартин Иванов Зъболекар

Не просто екип, а оркестър

Кой ще се погрижиза вас?

Свържете се с нас Станете част от екипа

Ще се погрижим да не ви липсва нищо на зъболекарския стол, а накрая ще ви изпратим с усмивка.

Администратор

Мадлена Дочева дентален асистент

Стелиана Тaшкова дентален асистент

Василена Василева дентален асистент

Ще ви накараме да забравите, че сте на зъболекар

Кой ще випосрещне?

Свържете се с нас Станете част от екипа

Усмихнати и позитивни, те ще се погрижат да се почувствате специални.

Дентален асистент

Магдалена Радка, Радослава Администратори